Followers

Review anugerah juara lagu 24

Monday, January 11, 2010

Irama dan lagu x dapat dipisahkan…itu lah kata2 masyhur allahyarham tan sri p.ramlee…secara jujur saya mengatakan kesemua lagu yg bertanding pada malam itu mempunyai kekuatan tersendiri disamping populariti yang diraih sepanjang tahun 2009 yg lalu…apa pon tahniah buat tv3 dan keseluruhan tenaga kerja yg berjaya membawa ajl 24 ini laen dari yg laen..


Biar saya memberi prediction saya sebelum pertandingan bermula mengikut pandangan saya yg jahil dlm ilmu muzik ini..


Top 3
Alyah-lagu ini mempunyai kekuatan dari segi penulisan lirik dan irama yg nyata membuat kita terbuai seketika mengenangkan kisah lalu(for those yang ada ex-la)disamping kelunakan vocal penyanyi ini sendiri w’pon ada ketika terkucir dek kerana notes yg terlalu tinggi.


Faizal tahir- kekuatan lagu ini sudah pasti terletak pada vocal penyanyi ini.dan juga irama yg dicipta audi mok w’pon pd dasar nya sgt tipikal.irama yg dicipta audi mok saban hari seperti sudah boleh diteka bg kebanyakan pencinta2 muzik tanah air.


Dan Sebenarnya-lagu yang simple,easy listening w’pon lirik yg ditulis agak terlalu ringan.namun dgn gaya bersahaja,yuna mampu membawa lagu ini ke 1 tahap dimana sekiranya susunan muzik tidak diuba sekali pon,lagu ini tetap sedap untuk didengar.


Malam pertandingan
1.Aku Skandal – Hujan (komposer/penulis lirik: Noh)
Bersahaja..sedap untuk didengar..namun lagu ini terlalu jauh untuk berada pada tahap juara lagu..saya sendiri hairan bagaimana lagu ini boleh terpilih ke pentas akhir..lirik nya sgt ringan,irama nya sgt tipikal(irama yg selalu digunakan oleh mana2 indie band)..tidak keterlaluan jika saya katakan lagu ini sangat kebudak budakan.tiada kematangan dari segi irama mahupun penulisan lirik.


2.Tak Mungkin Kerna Sayang – Alyah (komposer: Ajai, penulis lirik: Habsah Hassan)
Ternyata alyah tidak mengecewakan..walaupon gagal memenangi sebarang anugerah,lagu ini tetap salah satu lagu yg baik pada malam itu..mungkin komposer2 lain akan mula membuka mata untuk memberi lebih banyak lagu pada alyah selepas ini..


3.Aurora – Estranged (komposer/penulis lirik: Estranged)
Semakin matang..itu rumusan aku pada lagu ini dan juga persembahan estranged pada malam itu..tetapi kostum dark vader guitarist mereka sedikit menimbulkan kekeliruan kepada saya..motif?


4.Bengang – Akim (komposer: Amir, penulis lirik: Sheikh Qalam)
Ya..lagu ini memang sedap untuk didengar..tetapi sayang sekali..liriknya terlalu direct bercerita..walaubagaimanapon akim masih muda dan masih punyai potensi sekiranya lebih banyak lagu berentak begini diberi kepadanya


5.Aku Rindu Sayang Kamu – Black (komposer/penulis lirik: Yuzai)
Amazing..vokal sgt tepat pada susunan muzik pada malam itu..tiada keraguan untuk menang vocal terbaik..namun masih belum mampu menandingi perfection vocal hazami menerusi lagu kata..syabas black


6.Dan Sebenarnya – Yuna (komposer/penulis lirik: Yuna, Paan, Efry, Adil)
Terlalu banyak pengubahusaian muzik..mungkin bg meng-adapt iringan okestra pada malam itu..jika ini tidak berlaku,yuna mungkin juara pada malam itu..


7.Rindu Terhenti – Tomok (komposer: Aubrey Suwito, penulis lirik: Tinta)
Not bad persembahan tomok malam itu..tetapi suara nya yg sedikit out membuktikan lagu ini tidak sesuai dinyanyikan tomok..makanya,keluar dr list untuk menang pada malam itu..


8.Pakai Buang – Stacy (komposer/penulis lirik: Edry)
Go go stacy..persembahan penuh bertenaga..tetapi liriknya agak kurang bagus untuk diangkat sebagai pemenang..apa pon,rentak lagu sebegini sangat sesuai dengan stacy..don’t give up..


9.Kau Aku – Aizat (komposer/penulis lirik: Aizat)
Persembahan yg baik dan kreatif.irama yang membuat kita menggoyang2 kepala sambil mulut megikut bait2 lirik.saya menyangkakan vocal aizat akan terkucir dalam lagu ini.ternyata meleset..aizat semakin matang dan bagus dalam nyanyian..


10.Pergi – Aizat (komposer/penulis lirik: Pete Teo)
Saya tiada sebarang komen untuk lagu ini..mungkin juri lebih arif menilai..Cuma yg blh saya katakan,tiada sebarang kekuatan dalam lagu ini samada dari segi irama,lirik,mahupon nyanyian..maaf jika ada yang tersinggung..


11.Situasi – Bunkface (komposer/penulis lirik: Sam)
Errr..ini macam lagu omputih..itu lah kata2 rakan saya sewaktu mendengar lagu ini..jd anda sendiri nilaikan..


12.Bencinta – Faizal Tahir (komposer: Audi Mok, penulis lirik: Faizal Tahir)
Lagu yang ditunggu tunggu..walaupon suara beliau kurang kick malam itu,tetapi masih menten suara jantan.susanan muzik kurang tercemar dek iringan okestra.nyata audi mok bijak mencipta lagu yang boleh ‘kena’ dengan iringan okestra.


13.Cinta Adam Dan Hawa – Misha Omar (komposer: Azmeer, penulis lirik: Allahyarham Loloq)
Saya sangka kan misha omar akan membuat kejutan malam itu..mungkin dengan top 3..tetapi sangkaan saya meleset..barangkali misha lebih sesuai dengan melodi2 ciptaan adnan abu Hassan atau habsah Hassan..slow and steady..melodi ciptaan azmeer terlalu rancak untuk penyanyi yang mempunyai range yg tnggi seperti misha omar


14.Masih Jelas – Hafiz (komposer: Aidit Alfian, penulis lirik: Ad Samad)
Lagu ini best..itu yg aku boleh kata kan..mungkin nasib tidak menyebelahi lagu ini dek kerana lirik yang agak longgar..saya juga hairan,bagaimana ad samad menulis lirik yg agak longgar begini


Keputusan malam itu
Best Vocal: Black
Best performance: Aizat – kau aku
Winner : Pergi – Aizat (komposer/penulis lirik: Pete Teo)
1st Runner: Dan Sebenarnya – Yuna (komposer/penulis lirik: Yuna, Paan, Efry, Adil)
2nd Runner: Bencinta – Faizal Tahir (komposer: Audi Mok, penulis lirik: Faizal Tahir)


Apa apa pon,ajl pada malam itu lain dari yang lain..mungkin yg terbaik sepanjang sejarah saya menonton juara lagu..bagi yang menang,tahniah..bagi yg kalah,cuba lagi pada tahun depan..ribuan ampun jika ada yg terasa hati dengan review saya ini.

1 comments:

Unknown said...

aku suka :

1.visual kat blakang aizat masa lagu pergi..chantek.
2.Pembuka tirai, siti ngan lan..mmg mantap...susunan muzik gempak,vokal mmg padu & lagu mmg best.
3.SEARCH!!!buat aku tringat zmn2 aku kecik yg membesar dlm zmn rock kapak..dressing derang pon mmg tul2 rock kapak..tp sistem audio lak cam cilake..solo tak baper jelas & sore Amy cam agak "kering'...

pe2 pun..ni mmg AJL paling best penah aku tgk...chantek.

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino