Followers

Happy Fathers Day To My ABAH

Sunday, June 21, 2009

Nie la abah saya , En Yusof Bin Yahya, berumur 51 tahun..Saya dengan abah agak close masa kecil2 ..Tapi bila dah besar, saya lebih rapat dengan mak..Tapi saya makan saman dengan abah..kalau abah kata tak..maka saya tak boleh buat apa yang saya nak buat..Walaupun abah jarang bangkang apa yang saya nak buat dan saya kalau gaduh dgn adik2..bila abah campur..memang tak kalah la saya dengan adik2 saya.


Ada beberapa peristiwa yang bila sayang ingat balik..buat saya tak nafikan yang abah saya sayang anak2 dia..walaupun dia tak express dengan mulu..tapi lebih pada perbuatan:


1. Masa itu saya umur 4 tahun lebih..Belum pindah Pahang lagi..Duduk kat kedah..Pulang dari solat raya di masjid. Saya dibonceng oleh emak dengan menaiki basikal. Saya nie jenis yang degil dan tak boleh dibangkang sikit..Saya tgk orang balik masjid, jalan kaki ramai2..Saya pun cakap dengan mak, saya nak turun jalan kaki jugak..Mak saya kata tak boleh, rumah jauh cikit..naik la basikal dengan mak..Orang degil cam saya nie..mana nak dengar kata..Saya pun lompat turun..Tapi kan bila kita buat salah dengan mak, cepat ja Allah bayar balik kat kita. ..Kaki saya tersangkut dalam rim basikal..Seksa dan sakit woo...Bila sampai rumah..mak pulak kena marah dengan abah, sebab tak bagi saya jalan kaki...Kesian dekat mak..Abah nie..kalau bab2 anak2, dia xleh tgk anak2 dia sakit


2. Masa nak beli borang masuk Universiti dan nak dapat duit dermasiswa. Abah saya bukan la seorang yang berpendidikan tinggi. Sekolah takat tingkatan tiga. Tapi bila bab pendidikan anak2, dia bukan la seorang yang ignorant. Bayangkan masa nak beli borang UPU, saya tak perlu bersusah payah beratur kat BSN beli borang. Abah yang pergi beratur untuk saya. Bayangkan seorang pakcik, duk beratur panjang dengan budak2 umur 18 tahun. Oleh kerana abah yang pi beratur, maka security bawa abah terus pergi kaunter. Dia kata kesain kat pakcik beratur lama2.


3. Masa saya dapat tawaran masuk Uitm. Masa tu ITM lagi. Orang kg duk perli2 la..sekolah sampai KL, dapat masuk ITM ja..Mak pulak time tu cam angin gak la..kena perli..pastu..dia dia meluahkan balik la ketidakpuasan hati dia..pasal saya masuk ITM. Tapi being abah, dia tetap backing saya..Dia kata tak kira apa yang saya ambil, yang penting saya dapat sambung belajar..Dia tak kisah apa yang saya nak ambil pun..dan tak mengongkong


4. Masa Haiqal lahir. Adik saya beza 2o tahun dengan saya. Kira masa dia lahir , saya tengah cuti semester masa ambil diploma kat UITM. Lepas pantang, mak saya sambung kerja dan abah saya jaga adik saya dari di umur 2 bulan. Kalu tgh malam Haiqal bangun nak susu, abah yang pergi bancuh instead of mak. Abah jenis yang tak berkira. Dia blh tolong mak, kemas rumah , basuh baju, basuh pinggan dan masak. Infact ada certain menu dia masak lagi sedap dari mak, seperti mee goreng, sardin, terung kicap, cucur udang n etc.


Tak sabar nak balik kampung...Saya plan nk celeb ngn my family fathers day..tapi mungkin lewat cikit la..coz tunggu gaji nak blk kg. Buat kengkawan yang lain..hargai ayah anda..tanpa mereka, tioadalah kita seperti hari ini.

0 comments:

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino