Followers

Review Layang-Layang Bertali Kaca- Norhayati Berahim

Tuesday, March 23, 2010




Manja, si anak kecil Tengku Shariman yang dikurang dalam sangkar emas sering bermimpi dapat bermain layang-layang sepuas hati. Apabila dia mendapat peluang dengan bantuan Pak Jusuh, pemandunya, kesempatan itu digunakn sepenuh hati.


Sesekalii, dia melihat layang-layang itu mundur dan sesekali maju. Kadangkala dia terkejar-kejar dan kadangkala dia cuma berdiri tegak. Ketika itu barulah Manja tahu, mengendalikan layang-layang bukanlah mudah.


Tidak bijak menganggar, layang-layang akan terjunam. Tidak pandai memegang tali, layang-layang akan mati. Hidup bagi Manja, seperti layang-layang.Memerlukan kebijaksanaan, memerlukan kesabaran.


Bagi Manja, bermain layang-layang adalah satu kebebasan yang hakiki. Di padang itu dia boleh berlari,terbang bebas sepuasnya. Dan disitulah dia bertemu cinta sejati.


KOMEN SAYA:


Saya suka cerita Manja yang jadi heroine cerita ini..hendak berubah menjadi muslim yang baik tidak perlu sampai ke Madinah..Di Kota London yang penuh dengan cabaran, hidayah dapat diperolehi asalkan kita berusaha untuk berubah..Manja berjaya merubah cara hidupnya setelah dia melanjutkan pelajarannya di London, bebas dari kawalan ayahnya.


Pertemuan Manja dan Azmin, hero cerita ini di padang permainan..Melalu permainan layang-layang ketika Manja masih kecil. Azmin tercerdera di tangan apabila tali layang-layang yang di sapu kaca yang di tumbuk..terbelit di tangannya..Layanan dan perhatian yang diberi oleh Azmin dan ibunya..kekal dalam ingatan Manja, sehingga Manja dewasa.


Macam mana Manja dan Azmin bertemu kembali setelah dewasa??? Kena lah beli buku ini..Saya baca buku nie non stop..ada masa saya insaf, menangis dan senyum sorang2..Norhayati Berahim memang pandai bermain dengan emosi kita..Pasti anda yang beli buku ini puas hati...Apalagi, dapatkan sekarang di Pesta Buku 2010..Boleh dapat tandatangan Norhayati Berahim..Semoga anda semua puas membaca Layang2 Bertali Kaca seperti yang saya rasakan setelah membaca novel ini.Beli tau...Rugi kalau tak beli....

2 comments:

Anonymous said...

novel nie jual kat pesta buku je ke ?

Nor Azlina Yusof said...

Anonymous: boleh order dr NB kara..bayar guna maybank2u pun boleh

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino