Followers

Review Filem Ngangkung

Saturday, November 27, 2010

Kredit to: http://afnielan.blogspot.com


'Ngangkung’ adalah satu perbuatan memuja nombor ekor dengan membawa ‘barang’ untuk dipuja oleh bomoh.

Filem ini mengisahkan tentang Azim ( Shaheizy Sam ) seorang pemandu lori yang hidup dalam serba kekurangan bersama isterinya Suri dan anak perempuannya Wahida.

Azim mempunyai 2 orang sahabat iaitu Tasnim dan Wan. Tasnim dan Wan merupakan 'kaki nombor' dan mereka sanggup berjumpa bomoh bagi mendapatkan nombor. Kehidupan Tasnim boleh dikatakan senang apabila pemujaan beliau berjaya dan aktiviti Tasnim dan Wan ini diketahui isteri masing-masing.

Walaupun Azim merupakan sahabat mereka, namun Azim tidak menunjukkan minat untuk mengikut sahabat-sahabat mereka ni bermain nombor. Cuma disebabkan kesusahan dan desakan iaitu bebelan yang terpaksa dihadap setiap hari menyebabkan Azim mengikut Tasnim dan Wan berjumpa bagi mendapatkan nombor.

Malangnya nombor yang diberikan pendita tidak mengena disebabkan mereka tidak menyempurnakan ritual pemujaan sehingga selesai. Mereka juga kerap diganggu oleh hantu yang dipuja. Selain itu Wan mula diburu ah long. Kontrak membekalkan jentera oleh Tasnim telah gagal. Dia juga kehilangan bayi yang dikandung isterinya .Azim kehabisan wang.

Tugas Azim sebagai pemandu lori telah membawa dia ke Kelantan dan seterusnya terjumpa bomoh Siam dan akhirnya berjaya mendapatkan nombor dan mendapatkan keuntungan yang besar. Tetapi ada syarat yang terpaksa dilakukan.

Azim semakin hilang pedoman. Dia yang dahulunya seorang ayah yang penyayang sanggup memukul Wahida kerana sehelai selendang yang dipuja.


Komen Saya:


Masa saya tengok cerita nie..panggung penuh..Dan penonton banyak kali gak gelak pecah panggungla..Cerita nie..kalau nak tengok as santai2..sesuai la..Tak la seram mana..Kalau bawa anak2 pun ok..Penuh pengajaran..Daya penarik mestila Shaziey Sam akak Adnan Sempit..Dah tak perlu dipertikai kan ok..Tapi kali ni suara dia lagi jantan yuu...Hhahahhhaa..


Angah raja lawak..kita dah biasa tengok dia berlakon lawak..Cuma Azad aka Pakwe Eira Syazira..menjadi la watak lawak yang dia bawa...Ayat tak boleh blah adalah:


Azad: Ko tau apa itu KTM?
Shaziey: Keretaapi Tanah Melayu
Azad: KTM : Kukuda (JudiKuda) Tutu (SportsToto) Maknum (Magnum4D)


Dah la..kedai kopi derong melepak nak Kedai SUp Ekor Maknum..Pandai orang yang tulis skrip ni cari nama


So..sapa2 yang belum tengok..boleh la pi kat wayang...Pasti terhibur..Lepas nie tunggu lak Filem Hantu Mak Limah Balik Rumah ..arahan Mamat Khalid..Byk pelakon Zombie Kg Pisang..ada Awie..harus di tengok nie..dan Filem Lu Lansi Lu Mati...Nie pun Shahiezy Sam jadi hero gak..Mari support filem kita okehhhh

1 comments:

Jαnnαhツ said...

da tengok ngangkung dulu. bagi saya bese je. lagi best khurafat ngan jangan pandang belakang. movie congkak pun besh. citer al-hijab pun seram gak cume plot dia loose skit.

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino