Followers

Suatu Ketika Dahulu...RM 0.20

Wednesday, April 29, 2009

Suatu ketika dulu..Back in late 80’s..Aku masuk darjah satu…Saja je taknak bagi tahu..tahun berapa..aku masuk darjah satu..HiHiHiHi..Masa tu belanja sekolah RM 0.20. Waktu tu..20 sen banyak tau..boleh beli..nasi lemak n kerepok lekor yg nipis..10 sen dapat 2 keping…yum yum yum..air bawa dari rumah…mak aku kata pasal klena jimat..Tapi balik,,ok gak..air bawa dari rumah kerana air yang jual kat kantin tu..air paip..di bancuh jadi air sirap..Eiiiii…Air Mentah…

Pastu..air paling mahal..mesti la air botol..yag kaler2..Tak silap aku..air F&N..Yang aku suka.warna merah ( Strawberi) and warna hijau ( Apple)..Harga sebotol..RM 0.80… Mahal tu..Kena kumpul duit satu bulan..baru blh rasa air botol.. Tapi sekarang..aku memang kurang mnm air bergas…Padahal..masa kecik2 memang terliur tengok air kaler2 cam tu…

Berbalik hal RM 0.20..Ada insiden yang berlaku yang buat aku ingat..Selagi..ingatan aku Allah tak tarik la..Bukan apa..Pasal 20 sen muka aku berparut kena cakar…Sampai sekarang ada kesan parut tu..Puncanya..bergaduh ala2 wresting..siap tarik2 rambut lagi..berebut 20 sen..Dah la masa tu sekolah..pakai skirt lagi..mesti XXX abis time gaduh..Ala..masa tu terkinja-kinja..Bukan reti nk malu2…

Cuma..aku tak ingat langsung nama budak yang aku bergaduh tu..Pasal lepas tu..dia pindah sekolah..Opss..lupa nk cerita macam mana blh start bergaduh..Masa tu dalam kelas..cikgu ada meeting..so..merdeka la..we all semua..Ntah cmner duit belanja aku jatuh tergolek..So..aku pun nak pungut la syiling 20 sen tu..Tiba2 satu budak perempuan ni..datang rebut ..dia claim tu duit dia..Angin la aku time tu..Duit aku jatuh..dia kata duit dia..Masa tu value 20 sen..bg budak darjah satu cam aku..sama ngan RM 10 kot..duit sekarang..Tarik rambut memang tak ingat..Nasib baik rambut aku pendek..rambut dia la aku tarik..Tapi.kuku budak tu panjang..So muka aku la teruk kena cakar…Sampai berparut..Budak2 lelaki dlm kelas aku siap jadi tukang sorak..Aku bila ada tukang sorak..Lagi bersemangat la aku..hahahaaa…Finally aku dapt balik duit aku..Bila dipikir balik..aku pun x sure worth or tak berebut sekeping syiling 20 sen..Cuma yang aku tau..tu hak aku..dan aku xkan let go apa hak aku..Masa tu baru aku sedar yang aku ada bakat jadi kaki gaduh..Lepas incident tu..aku kena panggil ngn ustazah..tapi x kena denda pun..Budak tu pun aku tak tau..kena denda or tak..

Bila aku kemas2 kereta or bilik..jumpa duit syiling 20 sen..mesti teringat ..coz sekarang syiling memang selalu bersepah..Even adik aku Haiqal yang umur 8 tahun..masa dia darjah satu..siap tanya aku lagi..syiling 20 sen ni..laku tak..kalau Haiqal..beli kat kantin boleh pakai tak??? Tepuk pala aku dengar stament adik aku..Mungkin dia tak tau value.coz dia mmg pg sekolah bawa RM 3 hari2….Jauh beza dulu dan sekarang..

Till then..Daaaaa!!!

3 comments:

Anonymous said...

nak mintak tukar duit kecik2 sen2 yg doposen leh tak..hahaha.

Unknown said...

*_*...zmn aku dulu bawak 50sen..20 sen nasi lemak,10sen kopok,20sen air sirap...mmg best zmn tuh..dr darjah 1 smpi drjh 6 bwk duit 50sen..hehe

Anonymous said...

SaSsY^gUrL : mm...aku dlu paling sket pown dpt rm0.40 dr darjah 1-3 je...then semakin naik2..hehhehee...tp tu la..bila kenang zmn dlu..rs pilu je..n merupakan kenangan manis gak wpun..cm bodo2 je time dlu..hahhahahah

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino