Followers

Suatu Ketika Dahulu..Bas Sekolah

Tuesday, July 21, 2009

Sementara tunggu masa nak balik..saya nak imbas..pengalaman naik bas sekolah..sekitar tahun 1994....Masa tu Saya duduk di asrama untuk anak-anak felda di AU2, Keramat. Sekarang asarama tu dah dipindahkan ke Titiwangsa..Tiada la memori yang tinggal..Tapi yang dalam ingatan dan dalam hati tetap ada.

Saya bersekolah di Kg Pandan. Masa tu tiada lagi MRR2 highway..maka dari Keramat nak ke Kg Pandan melalu Jelatik-Jalan Ampang-Jalan Tun Razak-Bulatan Kampung Pandan-Baru sampai..Waktu bangun pagi pukul 5 pagi...Pukul 5 pagi tu pun ambil que mandi kat bilik air...Siap ada que towel dan siap blh layan tidur lagi satu round..kalau chop bilik mandi yang orang yang tengah mandi..jenis mandi setengah jam..Tragik betul..duduk dalm bilik air lama-lama...Ntah apa yang dibelek la..Kalau bangun pukul 5.30 ..jawapnya tak sempat bekpes..Kul 6 dah kena bekpes...dan bas gerak pukul 6.30 pagi...

Bas sekolah..di kenali melalui plat number dan pakcik driver..Setiap minggu akan rotate turn naik bas..Coz setiap bas ada destinasi berbeza..seperti BBGS,CBN, St Mary, St John, VI , MBS dan Jalan Cochrane...Seat di dalam bas..dibahagikan ikut Form 1,2,3,4&5. Masa tu saya baru Form One..( Nak kira umur saya silakan)...Jadi kira satu batch ramai gak la..dalam 10 orang...Maka seat adalah limited...

Dalam hal nie kena kreatif..takde system rotation..Kena chop seat..Macam mana nak chop seat??? Senang ja..Kena panjat la bas tu...Terror tak saya..kecil2 dah panjat bas...Panjat melalui tayar bas, buka tingkap bas dan letak la buku atau beg yang ada..Kenapa nak perlu duduk?Syiok weh..bayangkan 45 minit or 30 minit ddk dalam bas..boleh caber tidur...Memang best..sampai senget tudung semata-mata nak tidur..Sememeh giler time tu...Maklumla..pertama kali jauh dari rumah..kena bgn pukul 5 pagi..tragik gak la...memang culture shock abis...Giler tidur la masa tu

Nanti saya sambung kisah lain lak..Kisah outing ..maklumla..masa tu mana ada KLCC..mana ada lrt..yang kenal bas mini kaler pink dan bas sri jaya...Syahdu...Daaaaa

0 comments:

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino