Followers

How Desperate A Person Can Be???

Thursday, August 18, 2011


Saya nak buat sesi luahan rasa sedikit..Kalau ada yang involve dan tersinggung dengan entri ini, saya minta maaf siapa2. Ceritanya bermula dengan seorang teman uni BBM saya minta jumpa sekejap..Dalam hati saya dah boleh agak, sah nak promote MLM punya produk la nie..Bayangkan la..orang yang lama tak bertegur, tup-tup minta jumpa..mesti dalam hati dah boleh..ada something fishy la ni.


Saya pun berjumpa la kawan saya ni ( saya gelarkan A). A datang bawa upperline dia..Cerita la macam2 pasal produk...Saya awal-awal lagi dah bagitau A yang saya nie anti MLM dan kalau jumpa tiada jaminan saya akan beli produk dia ataupun jadi downline dia. Being in the sales line macam-macam orang yang saya jumpa, so kalau bab-bab nak mengelak runner2 MLM nie..saya agak mahir la.


Masa jumpa siap bawa borang membership lagi..Memang la membershipnya tak mahal, kurang dari seratus tapi bagi saya kalau tiada kepentingan dan saya memang tak pakai produk2 tu, tak perlulah saya nak jadi membership. A siap cakap, takkan la amount yang bawah RM 100 tu tak mampu? Dia tanya di BBM, saya tak balas la..Dari buang duit macam tu, baik duit tu buat derma pada yang memerlukan, ada gak saham akhirat.


Minggu lepas A start BBm saya lagi nak minta BBM pin dua orang kawan saya yang kerja dengan gomen..MLM runner niememang dah di ajar, golongan mana yang mudah nak dijadikan sasaran. Salah satunya gomen staff, pasal gomen staff senang nak dapat loan. Saya pun call la kawan saya B & C bagi tau pasal A yang giat nak cari downline ni. B cakap memang A ada duk sms dia tapi dia ignore pasal dia pun tak percaya MLM bussiness. C pulak cakap jangan bagi pin no dia pasal C nie jenis tak reti nak say no. kang ada yang terjebak lagi.


saya kesian pun ada dengan A ni..kalau dia contact kawan2 pasal nak suruh join bussines MLM dia..end up kawan2 pun akan lari. Nak kata A nie hidup susah tak, dia dari family yang senang, A kija gomen dan laki A nie pun kija dalam oil n gas. Tapi dek terpengaruh dengan MLM bussiness dai sampai jadi desperate macam tu.Buat A, kalau dia ada baca blog ni, harapan saya dia cepat sedar. Jangan dek kerana MLM business, semua orang akan lari dari dia...


Panjang gak entri ni..lama tak buat sesi luahan perasaan..hahhahahaha

0 comments:

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino