Followers

Nak Menipu Biar Bijak

Saturday, June 4, 2011


Pan Mee yang saya makan di Ah Cheng Laksa. Saya suka kuahnya, macam kuah sup ada ikan bilis goreng dan daging cincang.

Semalam saya ke Giant Seksyen 13 pergi ambil contact lense. Sambil berjalan sambil layan bbm. Jadi saya punya fokus tak la bagus sangat dengan orang sekeliling. Lepas tu ada gal offer free sample sticker pad yang boleh guna untuk sakit badan. Saya jenis yang tak suka ambil free sample tapi oleh kerana saya tak fokus, saya dah terjebak.

Mula-mula dia suruh isi borang, lepas tu dia ada bagi sticker lekat kat kereta untuk sport and win. Masa ni saya dah rasa pelik pasal tengok kat booth, ada hime appliance ja, macam water filter, microwave tapi takda la reputable brand.

Mula2 ada sorang ja gal. Tak lama datang la dia punya team. Sibuk la menanya macam2. Pakai kad kredit tak, kerja apa. Lepas tu gal nie keluarkan borang voucher, dia kata nie sempena anniversary kedai diaorang yang ke 8. Voucher tu nilanya rm 50 tapi bila buka dalam sampul tengok la ada lucky voucher tak. Maximum orang pernah dapat rm 300 ja. Bila gal nie buka sampul ada voucher bernila rm 1000. Beria la dia dan groupnya yang lain salam kata saya nie bertuah.

Lepas tu drama pun bermula. Dia cakap, kak saya call office dulu, nak conformkan betulka ada voucher seribu dan kenapa diaorang tak tau. Siap passkan hp kat saya bagi cakap dengan orang office dia.orang office tu pun tanya la, saya ada kenal ka budak2 kat booth. Dia takut gal tu bagi voucher tu kat saya.

Saya masa tu penat dan lemau. Saya takda excited or teruja. Mula la gal tu masuk jarum. Dia kata akak boleh pilih barang2 yang akak nak dan tolak voucher seribu ni. Dia cakap dekat the whole malaysia ada 20 ja voucher dan saya orang ke 19.Offer nie valid satu hari ja. Boleh guna credit card or buat installment kalau takda cash yang cukup.

Dalam hati sah ni ala skim gores dan menang. Gal tu siap cakap, kak jangan risau ni bukan skim gores dan menang. Tak silap saya , blogger GREEN APPLE pun penah tulis pasal kes macam ni kat blog dia. Saya pun cakap maafla dik, akak nie kalau beli barang, aku study and survet dulu. Akak tak main beli ja. Voucher tu adik ambik la. Akak bagi kat adik. Terus berubah muka gal tu. Saya bukan apa geram tau, nak menipu orang ja namanya budak2 ni. Nak jual barang cakap ja nak jual barang, jangan menipu orang. Siap boleh telefon and berlakon konon2 lucky draw la. Kesian budak2 ni. Company diaorang train diaorang untuk tipu orang guna cara macam ni. Orang yang terkena akan end up beli barang elektrik yang ntah dari mana datangnya dengan harga yang mahal. Jadi moralnya, jangan cepat excited kalau orang bagi free apa2 pun. Dalam dunia sekarang mana ada yang free. Bagi orang yang buat skim macam ni rm 1000 voucher tu tak banyak mana pun value duitnya. Renung renungkan lah ek

0 comments:

Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino